VirusAlert.nl logo
  16 augustus 2017 Blog | Virusscanner vergelijken | nieuwsbrieven | alerts | links | faqs | partners | adverteren | contact
Titel:
McAfee publiceert nieuwe resultaten in onderzoek veiligheid zoekmachines
Rubriek:
Fabrikanten
Datum:
4 juni 2007
Bron:
(c) 2007, VirusAlert
Bericht:

Meer dan 276 miljoen zoekopdrachten per maand leiden naar riskante sites

Eén jaar na publicatie van het oorspronkelijke onderzoek naar de veiligheid van zoekmachines op internet, brengt McAfee, Inc. (NYSE: MFE) vandaag een nieuwe, volledig bijgewerkte editie uit van The State of Search Engine Safety. De nieuwe uitgave laat ondermeer zien dat het algehele risico van het gebruik van zoekmachines met ongeveer één procentpunt is gedaald en dat gesponsorde zoekresultaten, waarvoor wordt betaald door adverteerders, nog steeds aanzienlijk meer gevaar opleveren dan niet-gesponsorde resultaten. In een globale schatting spreekt McAfee in de Verenigde Staten van ongeveer 276 miljoen zoekopdrachten per maand die leiden naar mogelijk riskante sites.

In het onderzoek is uitgegaan van de vijf meest populaire zoekmachines in Amerika: Google, Yahoo!, MSN, AOL en Ask – samen goed voor 93 procent van het totale gebruik. In elk van de vijf genoemde zoekmachines is gezocht op 2300 gangbare trefwoorden, ontleend aan lijsten als Google Zeitgeist, Yahoo! Buzz en andere bronnen. Voor elke zoekmachine zijn vervolgens de eerste 50 resultaten geanalyseerd en vergeleken met veiligheidsscores in de McAfee SiteAdvisor database, een verzameling van 8,2 miljoen websites met bijbehorende veiligheidsbeoordelingen volgens een kleurcodesysteem. Rood voor sites die adware, spyware en virussen verspreiden, zich schuldig maken aan exploitatie, spam-mail en excessief gebruik van pop-ups of sterke banden hebben met andere ‘rode’ sites en geel voor sites die met enige voorzichtigheid benaderd dienen te worden. De analyse van de gevonden zoekresultaten vond plaats in mei 2007. Eén van de auteurs van het onderzoek is Ben Edelman, gerenommeerd spyware-researcher en als adviseur verbonden aan het McAfee SiteAdvisor-programma.

Een greep uit de belangrijkste conclusies van het onderzoek:

· 4,0% van alle zoekresultaten verwijst naar riskante websites.

· AOL levert de veiligste resultaten, met 2,9% rode of gele sites waar dat in mei 2006 nog 5,3% was. Yahoo scoort het hoogst in rode of gele resultaten: 5,4%.

· Gesponsorde zoekresultaten bevatten 2,4 keer zoveel riskante sites als ‘organische’, niet-gesponsorde lijsten. In bijna 7% van de gevallen is bij gesponsorde resultaten sprake van verwijzingen naar rode of gele sites. In vergelijking met vorig jaar (8,5%) is dit een daling van risico die hoofdzakelijk te danken is aan maatregelen van Google ter verbetering van de veiligheid van betaalde zoekresultaten. (Het principe van gesponsorde zoekresultaten wordt door Google zelf gebruikt en het is ook voor een deel het systeem achter de advertenties op de zoeksites van AOL en Ask.)

· Termen in de categorie muziek en technologie blijven tot de meest risicovolle zoektermen behoren. “Digital music” levert met 19,1% het hoogste percentage verwijzingen naar riskante sites, gevolgd door “tech toys” en andere populaire trefwoorden als “chat” en “wallpaper.”

· De namen van programma's en sites voor bestandsuitwisseling zijn ook prominent vertegenwoordigd onder de meest riskante zoektermen. Voorbeelden zijn “Bearshare” (45,9% riskante resultaten), “limewire” (37,1%), “kazaa” (34,9%) en “winmix” (32%).

· Frauduleuze sites komen nog altijd vaak voor in de zoekresultaten, bij gesponsorde resultaten in 3,2% van de gevallen. Meestal gaat het dan om sites waar wordt gehandeld in zogenaamd gratis software, waar beltonen kunnen worden gedownload onder misleidende betalingsvoorwaarden of sites waarop thuiswerk wordt aangeboden tegen ondoorzichtige condities.

· Zoektermen in de erotische sfeer leveren 17,5% meer verwijzingen op naar riskante sites dan een half jaar geleden, in december van 2006. Het totale aandeel riskante sites ligt bij dit soort zoekopdrachten nu op 9,4%, een stijging die veroorzaakt wordt door de enorme toename - van maar liefst 72,2 procent - in het percentage riskante 'adult' sites in gesponsorde zoekresultaten.


“We constateren dit jaar een lichte verbetering in de veiligheid van zoekmachines en dat op zich is natuurlijk positief,” zegt Tim Dowling, vice president Consumer Growth Initiatives van McAfee SiteAdvisor. “Maar als je bedenkt dat vier van elke vijf bezoeken aan een website tot stand komt op grond van een zoekopdracht in een zoekmachine, dan zijn er elk jaar nog altijd honderden miljoenen zoekopdrachten met riskante resultaten. Een actieve zoekmachinegebruiker, iemand die per dag meer dan tien zoekopdrachten intypt, loopt grote kans elke dag op een onveilige site terecht te komen.”

Het onderzoeksrapport bevat verder onder andere een uitvoerige analyse van organische en gesponsorde resultaten per zoekmachine, een analyse van trefwoordcategorieën uit Google Zeitgeist met de meest en minst riskante woordgroepen en een analyse van de veiligheid van individuele trefwoorden.


De volledige tekst van het onderzoek van McAfee naar de veiligheid van zoekmachines is te vinden op:

Reactie plaatsen, log dan hier in
Link:
onderzoek van McAfee
Advertentie:


 Reacties op dit bericht:
Er zijn nog geen reacties.

 Uw reactie:
U bent niet ingelogd dus kunt niet reageren op dit bericht.


© 2001-2017 VirusAlert.nl. Alle rechten voorbehouden. Disclaimer/PrivacyVirusalert is wordt doorontwikkeld door *Online Marketing Bureau - Springstof Marketing & Zoekmachine Marketing Bureau - Dutch Consultants RSS