VirusAlert.nl logo
  25 juli 2017 Blog | Virusscanner vergelijken | nieuwsbrieven | alerts | links | faqs | partners | adverteren | contact
Titel:
naamgenoot Digi-D overspoeld met DigiD-inlogs tijdens storing
Rubriek:
Virussen
Datum:
10 januari 2013
Bron:
(c) 2013, VirusAlert
Bericht:

Het reclamebureau Digi-D is gisteren overstelpt met DigiD's en wachtwoorden nadat DigiD offline was. Het bureau ontvangt al jaren de persoonlijke login-gegevens van burgers.


Reclamebureau Digi-D in Waalwijk is gisteren, toen authenticatiedienst DigiD offline was, overspoeld met inloggegevens van Nederlandse burgers. Het bureau klaagt al jaren over het ontvangen van deze gevoelige gegevens, omdat burgers de verkeerde instantie aanschrijven. Ze gebruiken daarvoor het contactformulier op de site. Gisteren werd Digi-D meerdere malen gebeld door mensen die niet konden inloggen bij DigiD.

Inmiddels zijn 13.000 BSN's, wachtwoorden en andere privacygevoelige gegevens binnengekomen bij Digi-D. Het reclamebureau voert al jaren gesprekken met ict-uitvoerder Logius over de naamsverwarring, maar directeur André Elings gelooft niet dat de boodschap overkomt. "Wij kunnen inloggen op de accounts van burgers", vertelt Elings. "Deze kwestie speelt nu al 7 jaar en we blijven alsmaar gevoelige informatie van burgers ontvangen."

Logins geparkeerd

Omdat de mailbox elke dag vol zit met zowel de eigen klantgegevens als gegevens van de overheidsportal, worden deze data geparkeerd. "We hebben onze klantgegevens nodig en we zouden er een dagtaak aan hebben om het allemaal goed te scheiden", zegt de directeur. Daarbij wijst hij erop dat de systemen van het bureau waarschijnlijk een stuk minder veilig zijn dan die van de overheid.

Een probleem is dat veel overheidsorganisaties zelf de naam verkeerd communiceren, dus met streepje. Op de website zuinigopuwdigid.nl die het reclamebureau vorig jaar in het leven riep, worden tientallen voorbeelden aangehaald van gemeenten en ministeries die in documentatie als notulen en zelfs voorlichtingsfolders foutief verwijzen naar Digi-D.

Burgers informeren

Het reclamebureau Digi-D bestond al jaren voor de overheid met de portal DigiD op de proppen kwam en heeft al eerder een rechtszaak gevoerd vanwege de naamsverwarring. De rechtbank vond in 2010 dat het wel meeviel met de verwarring en dat het reclamebureau daar niet veel schade van zou ondervinden. Om de overlast te beperken, word bijvoorbeeld Digi-D omlaaggedrukt in de zoekresultaten van De Telefoongids wanneer mensen zoeken op "digid".

Maar niet overal. "Het is afhankelijk van de regio en of je bijvoorbeeld de mobiele portal gebruikt waarin we als eerste resultaat opduiken." Daarnaast is het lastiger voor daadwerkelijke klanten om het bureau te ontdekken.
>>

Reactie plaatsen, log dan hier in
Link:
>> Lees verder op WebWereld.nl
Advertentie:


 Reacties op dit bericht:
Er zijn nog geen reacties.

 Uw reactie:
U bent niet ingelogd dus kunt niet reageren op dit bericht.


© 2001-2017 VirusAlert.nl. Alle rechten voorbehouden. Disclaimer/PrivacyVirusalert is wordt doorontwikkeld door *Online Marketing Bureau - Springstof Marketing & Zoekmachine Marketing Bureau - Dutch Consultants RSS