U heeft een onderneming en bent zich bewust dat online marketing niet meer weg te denken is uit uw online marketing strategie? Hoger scoren in Google is dan één van de marketing technieken waar u tegenaan zult lopen. U heeft een mooie website laten bouwen, maar ontvangt vrijwel geen bezoekers op uw website, uw website is dan vrijwel nutteloos te noemen. Door zoekmachine optimalisatie toe te passen op uw website zult u hoger vindbaar worden in Google, maar hoe werkt dit precies en op welke zoektermen moet u de zoekmachine campagne nou inzetten? In dit artikel probeer ik u een stapje op weg te helpen om een goede start te maken binnen de grote wereld van zoekmachine optimalisatie met als doel hoger te gaan scoren in Google met uw website.
Om hoger in Google gevonden te worden is als eerste van belang dat uw website in de ogen van Google goed is geoptimaliseerd. Dit wil zeggen dat uw website zowel technisch als inhoudelijk goed ingericht moet zijn op zoektermen waarop u beter gevonden wenst te worden. Voordat we hierop verder gaan zal ik u proberen uit te leggen hoe u de juiste zoektermen kiest voor uw campagne. Bij het kiezen van uw zoektermen is het van belang dat u zoektermen kiest waar uw klanten op zullen zoeken om uw diensten of producten aan te schaffen. Wanneer u Giant fietsen verkoopt is het handig om zoektermen als ”giant heren fiets kopen”, ”giant dames fiets kopen” te kiezen als zoektermen en niet te gaan voor zoektermen als ”fiets kopen”. Op zoektermen als ”fiets”, ”fiets kopen” etc word uiteraard veel op gezocht binnen Google, echter zijn dit zeer algemene zoektermen waarop een laag conversie percentage plaats vind. Tevens is de concurrentie hierin erg hoog en zal het enige tijd in beslag nemen voordat u resultaat gaat boeken.
Zodra uw zoektermen bekend zijn is het noodzaak om op uw website deze zoektermen terug te laten komen. Het is verstandig om hiervoor een tekst op uw website te plaatsen en op deze pagina alles in te richten op dit zoekterm. Dit noemen we ook wel een landingspagina. Zorg dat deze pagina volledig is ingericht op uw zoekterm. Denk hierbij aan beeldmateriaal, uw inhoud en meta gegevens zoals website titel en omschrijving.
Nadat u de zoektermen heeft gekozen en uw website relevant voor Google heeft ingericht is het van belang om de autoriteit van uw website te verhogen. Dit kunt u doen door extern verwijzingen te maken naar uw website. Dit kan zijn op social media, bedrijvengidsen, startpagina’s, gastblogs, forums, etc. etc. Dit proces noemen we ook wel linkbuilding. Dit is een proces waarin veel tijd en energie gaat zitten. U kunt namelijk niet zomaar overal een link plaatsen en niet elke webmaster of website eigenaar is bereid om naar uw website te vermelden. Linkbuilding word dan ook vaak uitbesteed aan professionals. Mocht u toch zelf aan de slag willen gaan met linkbuilding dan kunt u onderstaande punten hierbij gebruiken.
Bij Linkbuilding moet je je aan de Google richtlijnen houden, dit wordt ook wel White Hat Linkbuilding genoemd.
Ik hoop dat u wat aan dit artikel heeft gehad, en zelf aan de slag kunt gaan met het optimaliseren van uw website. Mijn naam is Jasper Gunsing, mocht u nog vragen hebben over zoekmachine optimalisatie dan kunt u aller tijden contact met mij opzoeken.