Criminelen stelen creditcardgegevens via VoIP call centers

  • Bron (c) 2006, VirusAlert

De laatste maand is een sterke opkomst van een specifieke vorm van Voice Phishing gesignaleerd. Mensen krijgen via e-mail of voicemail een bericht dat ze van hun creditcard-schuld af kunnen komen. De afzender zou een maas in de wet hebben gevonden waardoor dit mogelijk is.

Alleen mensen die substantieel rood staan op hun creditcard-rekening komen in aanmerking voor het programma. Om van de schuld af te komen moet de ontvanger een gratis nummer te bellen. Daar krijgt hij of zij uitleg en wordt gevraagd de naam, telefoonnummers en e-mailadres achter te laten. Op het opgegeven tijdstip worden ze keurig teruggebeld door een call center medewerker. Het call center is in realiteit een frauduleuze VoIP-setup en daardoor niet traceerbaar.

Om deel te kunnen nemen aan het schuldvereffeningsprogramma moet het slachtoffer zijn creditcard gegevens en andere informatie doorgeven. In het Fortinet Malware Report van november is een opname van het gesproken bericht te beluisteren dat slachtoffers te horen krijgen als ze het opgegeven nummer bellen.