De politiek op de bandwagon van amusementsbranche om internet censuur te formaliseren

Internet censuur houdt de gebruiker gevangen
Van klein houden is nog nooit iemand groot geworden

Google kan worden verboden om artiestennamen of songtitels door middel van autocomplete aan te vullen met ‘piraterijtermen’ als ‘torrent’, ‘MegaUpload’ en ‘Rapidshare’. Dat heeft de hoogste gerechtelijke instantie in Frankrijk bepaald. Het Franse Cour de Cassation geeft aan dat Google stappen moet ondernemen om te voorkomen dat illegaal downloaden bij een zoekactie aangemoedigd wordt.
Het is al even bezig, maar nu zijn het zoekmachines die een rol gaan spelen bij het reguleren van het internet. Maar daar houdt het niet op. In Duitsland verkopen gemeentes gegevens van burgers. Die wet werd in een paar minuten aangenomen en niemand die bezwaar maakte. Tot het te laat was. Voor wie is het internet eigenlijk? In Engeland gebruikt British Airways het internet om allerlei prive gegevens op te zoeken van hun klanten, ongevraagd. Wie mag wel alles op het internet en wie mag wat niet? En wie bepaalt dat? Is er een wetboek nodig voor de digitale wereld of volstaat het gebruik van het huidige voor de digitale wereld?

Internet geeft ons de mogelijkheid om ons continue te ontwikkelen, kennis te vergaren en te delen. Niet door een aantal instanties en organisaties wel en voor het individu niet. Want als die ontwikkeling ons ontnomen, worden we klein gehouden. En van klein houden is nog nooit iemand groot geworden. Velen zien internet als een fundamenteel recht. We moeten volwassen worden in ons gebruik door goede begeleiding, informatie en bewustzijn, niet klein gehouden worden door censuur.

Als we onze kinderen leren te laten deelnemen aan het verkeer, dan begeleiden we hen daarin. Zonder enige begeleiding kunnen de gevolgen immers immens groot zijn. Dus we leggen kinderen de verkeersregels uit en oefenen eerst samen op de stoep. Vervolgens geven we ze, stapje voor stapje, steeds meer vrijheden. Zodat zij uiteindelijk zelfstandig aan het verkeer kunnen deelnemen. Veilig.
Zo werkt het ook bij internet, zo blijkt uit het onderzoek van de internationale organisatie EU Kids Online gehouden onder 25000 Europese kinderen. Als je de digitale vaardigheden vergroot leer je internetgebruikers hoe ze om moeten gaan met het internet. Beperk de mogelijkheden van internet niet, maar vergroot deze juist. Informeer en begeleid. Zorg er met z’n allen voor dat iedereen de digitale wereld ‘begrijpt’. De overheid moet niet reguleren maar investeren. In kennis en onderwijs, zodat we een omgeving creëren van collectieve vrijheid waarin we ons volop verder kunnen ontwikkelen. Wij moeten niet lijdzaam toezien en alles laten gebeuren, zoals het voorbeeld in Duitsland duidelijk maakt, wachten tot het te laat is. We moeten zelf zorgen dat onze internet vrijheid veilig is. En als we willen weten of het allemaal wel meevalt, moeten we even vragen aan de Chinezen hoe zij het ervaren…