Het nieuwe beleid van Google; gaat het te ver?

Al meer dan een maand, verschijnt er bij alle Google diensten een kleine mededeling: we wijzigen ons privacybeleid en onze voorwaarden. Dit is erg belangrijk. Veel mensen klikken het weg, of lezen slecht vluchtig de pagina door en staan er niet meer bij stil. Maar toch klinken er ook heftige geluiden: Google zou evil geworden zijn.

Bijna elk individu dat gebruik maakt van het internet maakt ook direct of indirect, gebruik van 1 of meerdere Google diensten. Je zou zelfs verder kunnen gaan en stellen dat Google voor veel gebruikers onmisbaar is: zoeken met Google, YouTube en Gmail zijn voor de meeste mensen eerder een basisbehoefte dan een dienst. Maar hoeveel van onszelf zijn we bereid te geven om hiervan gebruik te maken?

Google leeft op informatie. Er zijn 2 informatiestromen die van essentieel belang zijn voor het bedrijf. De eerste informatiestroom is de reden dat wij gebruik maken van Google diensten: zoekresultaten, videos, e-mail- al deze kanalen worden mogelijk gemaakt door Google zelf. Hoe beter deze diensten werken, hoe lastiger en vervelender het is als gebruiker om er vanaf te moeten stappen: we zijn afhankelijk geworden van de zoekgigant.

De tweede informatiestroom gaat van ons, de gebruikers, naar Google. Dit is informatie die Google in staat stelt om een uitgebreid profiel over ons samen te stellen. Google doet dit naar eigen zeggen vooral om diensten te verbeteren. Maar het economisch motief is natuurlijk veel belangrijk: extreem doelgericht adverteren. Een greep uit de informatie die Google, indien mogelijk, verzameld: je zoekacties, je surfgedrag, bezochte websites, informatie over je telefoon, je locatie en ga zo maar door.

Ik wil hier een citaat aanhalen dat voor het hele internet opgaat; als jij niet betaalt voor een dienst, ben je niet de klant maar het product.

Google heeft 24 januari een nieuw privacybeleid aangekondigd (zie hier). Deze nieuwe voorwaarden bevatten één belangrijke wijziging: tot nu toe had elke dienst (ruim 70 stuks) een eigen privacybeleid en was de informatie per dienst geïsoleerd. Met andere woorden: wat Google over jou leert in YouTube mag niet worden ingezet in bijvoorbeeld Gmail.

Het nieuwe beleid maakt hier korte metten mee. Google zet al je informatie in één groot profiel, waar Google diensten volledig toegang tot hebben. De officiële hoofdreden is wederom het verbeteren van diensten, maar het is overduidelijk dat dit veel nieuwe opties in de advertentiewereld biedt.

Natuurlijk zijn er directe gevolgen: Google kan alle informatie nu gecombineerd inzetten en gericht adverteren naar een veel hoger (en enger) niveau brengen. Maar waarschijnlijk is de reden dat het internet als een gemeenschap zo heftig reageert op dit nieuws veel eenvoudiger: men realiseert zich nu pas hoe ver wij Google in onze levens hebben laten komen. En dat is het echte probleem.

Hoe kunnen internetgebruikers zichzelf beschermen?

Je kan een aantal zaken aanpassen om zo min mogelijk te voorzien in de informatiehonger van Google.

* Log uit als het kan. Standaard blijf je ingelogd op Google diensten, en is je profiel dus actief bij alles wat je doet.
* Gebruik je browser in privacy-modus
* Gebruik meerdere Google accounts. Op deze manier wordt informatie verspreid over verschillende profielen. Maak gerust een apart account aan voor je telefoon, YouTube en Google Nieuws.
* Pas de instellingen in je Google Dashboard aan om zo min mogelijk informatie te bewaren.
* Gebruik geen persoonlijke informatie in zoektermen.
* Maak gebruik van de opt-out plug-in (voor IE, Chrome & Firefox).

Don t be evil is het onofficiele motto van de zoekgigant, maar gaat dit nu nog op?

Google heeft nooit een geheim gemaakt van alle informatie die word verzameld en heeft er alles aan gedaan om mensen bewust te maken van de veranderingen die eraan komen, dat is waar. Informatie wordt niet aan 3e partijen verkocht, er wordt nog steeds niet in je e-mail gekeken en gevoelige informatie (over ras of religie bijvoorbeeld) wordt überhaupt niet geregistreerd.

Daar staat tegenover dat het hier nog steeds om een commercieel bedrijf gaat, met advertenties als hoofdinkomsten. Het maken van profielen met daarin het volledige doen en laten van gebruikers hoort daarbij. Omdat Google een Amerikaans bedrijf is, vallen deze gegevens ook nog eens onder de jurisdictie van de VS. In de huidige stand van zaken is er misschien weinig reden tot onrust, maar wat als de volgende aanpassing minder voordelig is? Google is immers al vaker evil geweest: bij het maken van Google Maps bleken WiFi gegevens bewaard te worden en onlangs nog bleek dat Google een privacy bescherming in Safari (Apples internet browser) omzeilde.

Google heeft hoe dan ook één ding bereikt met de nieuwe voorwaarden: er is meer draagvlak dan ooit om te discussiëren over privacy op het internet.

Dit blog is geschreven door Stephan, werkzaam bij SpicyLemon