Opnieuw provider doelwit DDOS-aanval

  • Bron (c) 2002, Moenen.org

Na Tiscali en Cloud Nine is opnieuw een Engelse provider slachtoffer geworden van een DDoS-attack. Dit maal was Donhosts het slachtoffer, dit meld The Register.

De aanval op de provider begon vanochtend vroeg, daardoor moest Donhosts een van hun servers offline halen voor een aantal uren.

Het commentaar van de directeur van Donhosts, Daniel Conlon, was dat men zich hier moeilijk kan tegen verdedigen. Zelfs zeer beveiligde servers kunnen moeilijk worden beveiligd tegen DDoS-attacks.

Het Engelse Tiscali werd het afgelopen weekend ook al een slachtoffer van een DDoS-attack. Ook de wat kleinere provider Cloud Nine werd het slachtoffer van een grote DDoS-attack. Hun klanten zijn doorgeschakeld naar de diensten van Zetnet. Over de motieven van de daders zijn in alle gevallen niets bekend.

Eerder werd de chatsessie van Willem Alexander en Maxima waarschijnlijk ook al het slachtoffer van een DDoS-attack. DDoS-attacks worden vaak door de media bestempeld als werk van hackers. Maar DDoS-attacks hebben niets met hacken te maken en we betreuren het dat mensen deze methode blijven gebruiken en daarmee ook de naam van de hackers schaden. Deze personen staan ook vaak laag in het aanzien van hackers.

De schade die bedrijven oplopen door DDoS-attacks kan hoog oplopen. Dit wordt door de schuldigen wel eens vergeten. De schuldigen zijn meestal moeilijk te vinden, omdat andere computers worden gebruikt voor een DDoS-attack. Op Security Database is een discussie gaande over wie er eigenlijk aansprakelijk is voor de daden en welke personen de (hoge) schade zullen vergoeden.

met dank aan moenen.org