Phishing bende probeert vertrouwelijke gegevens Rabobankklanten te bemachtigen

  • Bron (c) 2006, VirusAlert

Afgelopen dagen zijn er door internetcriminelen nieuwe pogingen gedaan om vertrouwelijke gegevens te bemachtigen van klanten van de Rabobank. Dat heeft een woordvoerder van de Rabobank zondag bevestigd.

De oplichters vragen in deze zogenoemde phishing-mails naar onder meer pincodes van bankpassen en creditcardgegevens. In de phishing-mail staat een link naar een website van een bedrijf in Chicago. Daar hebben de oplichters een aantal invulformulieren aangehangen. De Rabobank heeft deze webpagina’s zaterdagavond uit de lucht laten halen. Om hoeveel ontvangen nepmails het exact gaat, is momenteel nog niet duidelijk. Vast staat wel dat er inmiddels 25 meldingen meldingen bij de Rabobank zijn binnengekomen van verontruste klanten.

“De oplichters verkrijgen verschillende e-mailadressen d.m.v. virussen of plukken deze van bepaalde sites af. Daarna versturen ze zoveel mogelijk nepmails, waar ook blijkbaar mailadressen tussen zitten van klanten van de Rabobank”, aldus de woordvoerder. Op de website van de Rabobank staat informatie over de phishing-mail. Daar geven ze advies hoe je kunt controleren of het gaat om nepmails.